Buckels

Buckels, ze worden vaak gezien als een vak apart en dat zijn ze ook! Vaak wordt er gezegd; ‘you hate them or you love them’.

Nu ik toevallig deze week van mijn LS1 terug gekomen ben, kan ik dat zeker beamen. De perfecte timing dus om dit onderdeel uit te lichten in deze blog.

Buckels 

Uit eigen ervaring kan ik nu wel stellen dat de buckels ook niet mijn grootste vriend waren toen ik nog geen idee had hoe het buckelskiën werkte. Na 11 dagen opleiding zijn de buckels en ik al wat betere vrienden geworden en vind ik het steeds leuker worden. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is hierbij the key. Hoe beter je buckel techniek is, des te leuker het buckelskiën wordt!

Hoe werkt het? 

Entlasten

Een belangrijk verschil tussen ‘gewoon’ skiën en buckelskiën is de manier waarop we ontlasten om onze ski’s te laten draaien. De ‘normale’ Hochentlastung kennen we natuurlijk allemaal. Het voor-dalwaarts omhoog komen vanuit je enkels, knieën en heupen waardoor de ski’s ontlast worden en zo richting de Fallinie draaien.

Bij buckelskiën werkt dit net wat anders en spreken we niet van een Hochentlastung maar van een Tiefentlastung. Dan ontlast je de ski’s als het ware door vanuit je heupen, je knieën en enkels uit te strekken waarbij je bovenlichaam in dezelfde positie blijft. 

 

Bodemcontact 

Belangrijk bij buckelskiën is dat je ski’s permanent bodemcontact hebben met de sneeuw. Daarom moet je dus je ski spitzen actief naar beneden blijven drukken om sneeuw contact te blijven houden en om ‘stuiteren’ te voorkomen. Wat hierbij kan helpen is de zogenoemde ‘dolphin swung’ waarbij je je ski’s als het ware onder jezelf doortrekt door sterke beweging vanuit je enkels. Dit gaat gepaard met de beuge-streckdreh-bewegung die men maken moet om buckels gecontroleerd te kunnen skiën. 

 

Timing 

Bovenop de buckel hou je je benen zover mogelijk gebogen en laat je je ski’s in de nieuwe buckel draaien. In de buckel zelf strek je je benen dynamisch uit om jezelf zo ‘op te vangen’ tegen de buckel waarbij je tegelijkertijd je ski’s aufkant om zo het buckelspoor te kunnen volgen. Daarbij kan de stokinzet bovenop de buckel helpen om de armen en het bovenlichaam te stabiliseren om zo je lichaamszwaartepunt altijd boven het ski midden te houden voor een goed evenwicht. Dit is bij buckels een van de meest belangrijke dingen aangezien je door het nauwe spoor je ski’s goed dicht langs elkaar moest houden waardoor je maar een kleine Unterstützungsflache hebt.

He Ho let’s go! 

Nu je theoretisch gezien ‘weet’ hoe het buckelskiën in zijn werk gaat is het tijd voor het echte werk! Dus trek je skischoenen aan, bind je ski’s onder en ga opzoek naar een buckelpiste in jouw gebied! Geen buckelpiste in de buurt? Geen probleem!

Trommel je skibuddies op en ga opzoek naar een goede pisterand of stukje tiefschnee naast de piste. Als jullie met een paar man hetzelfde spoor goed uit rutschen dan krijg je vanzelf een Buckelzipline waar je goed kunt trainen. Filmpjes mogen gedeeld worden 😉 

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren

Het belang van bescherming

Bij je reisverzekering kun je het vaak al aangeven ‘Wintersportdekking’. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Wintersport wordt vaak gezien als een gevaarlijke sport. Het