Een skischool runt zich niet vanzelf. Eén persoon maakt geen skischool, samen zorg je ervoor dat de klanten de beste ervaring krijgen. Maar binnen de skischool werken we met mensen, en die maken fouten. Het gebeurd ons allemaal weleens, maar wat als je een collega (meer dan eens) een fout ziet maken? Hoe ga je daar mee om?
Mensenwerk
Foutje, kan gebeuren. In alle jaren die ik als skileraar heb gewerkt, heb ik er meer dan een gemaakt. Van zonder skibril op een heftige skidag op de skischool verschijnen tot een groepje kinderen op hun billen van de rode piste laten sleeën omdat ik de verkeerde afslag had genomen. Een fout maken is niet erg, maar zodra het logo van de skischool gedragen wordt, heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Naar de skischool, je baas, de klanten en natuurlijk de rest van het skischoolteam. Samen zorg je ervoor dat jullie een goede reputatie krijgen en die ook behouden. Een fout van je collega is natuurlijk zijn fout, maar in de skischool werk je samen als een team en zorg je er dus ook samen voor dat alles zo goed mogelijk verloopt.
Relativeren
Niet elke fout is hetzelfde. Een handschoen vergeten is iets anders als een kind vergeten. Of met je beginnersgroep bij de verkeerde lift uitkomen is minder erg als met dezelfde groep per ongeluk de zwarte piste af skiën. Als je een collega een fout ziet maken, ga voor jezelf eerst de context na. Was het daadwerkelijk een fout van de skileraar of was het misschien een gevolg van de omstandigheden. Kon de, misschien beginnende, skileraar dit wel weten of heeft misschien niemand hem dit verteld? Zou je zelf niet ook in deze situatie kunnen geraken en is er een goede oplossing gevonden? Ga niet uit van slechte bedoelingen en geef je collega het voordeel van de twijfel.
Ga het gesprek aan
Het is belangrijk je collega eerst bewust te maken van zijn of haar fout. Het liefste zo snel mogelijk, maar wel op het juiste moment. Niet voor het oog van de klant, de baas of middenin het skilerarenhuis. Pak een rustig (nuchter) moment waar je even met elkaar kan praten. Benoem het voorbeeld wat je gezien hebt, let daarbij op je toon en probeer niet te belerend te klinken. Het is niet jouw taak je collega terecht te wijzen. Zie het meer als een collegiaal uitwisselingsmoment. Misschien was degene niet op de hoogte of zag hij geen andere oplossing. Laat hem zijn verhaal doen waarbij je misschien tips kan geven.
Is de gemaakte fout echt schadelijk voor de skischool en blijft de leraar dit niet inzien. Dan wordt het tijd om de chef van de skischool erbij te halen. Probeer je eigen (negatieve) gevoelens daarbij aan de kant te zetten en alleen concreet te benoemen wat je gezien hebt, in welke context. Het is dan verder aan je chef om te bepalen wat hij daarmee doet. Jij hebt het aangekaart en moet het nu loslaten.
Excuses
Toch zijn er ook situaties waarbij een fout wel wat meer is dan een fout. Op het moment dat er iemand daadwerkelijk in gevaar wordt gebracht. Direct ingrijpen is dan nodig. Kun jij dit niet zelf doen of ben je niet in de positie hiervoor. Licht dan iemand anders in die dit wel kan.
Mocht je zelf een fout maken, wees dan vooral eerlijk en zeg sorry. Ik weet nog goed dat ik op een dag een kind verloor op de verzamelplaats. Toen de vader boos naar mij toekwam met het gevonden kind maakte ik allemaal excuses. Mijn chef benoemde later tegen mij, zeg gewoon sorry. Het enige wat deze vader van mij wilde was dat ik toegaf dat ik fout zat en dat het in de toekomst niet meer voor zou komen. Sindsdien controleer ik ook minstens drie keer of ik alle kinderen correct heb afgegeven en ben nooit meer een kind verloren.
Fouten maken we allemaal en het beste wat we ermee kunnen doen is ervan te leren. Behalve dan vallen in je skilerarenpak….dan moet je gewoon een ronde bier betalen voor iedereen die het gezien heeft!