De lopende band is een stommiteit

Een fantastische uitvinding is het die lopende band ook wel zauberteppich, förderband of magic carpet genoemd. Geen gehannes met kinderen omhoog slepen. Ze staan gewoon netjes in een rijtje achter elkaar en worden zo één voor één omhoog gebracht. De kinderstapel die aan het einde van de band ontstaat natuurlijk even achterwege latend.. Maar ook door volwassenen wordt de lopende band graag benut. Het scheelt toch een hoop zweetpareltjes tijdens de al intensieve skilessen. Toch is de lopende band niet per se een goede ontwikkeling…

Het probleem

Er is uiteindelijk maar een manier om het skiën te leren en dat is oefenen oefenen oefenen. Vooral in het begin moet je eerst gevoel krijgen voor die lange latten. Wat gebeurd er als je in de sneeuw staat met een lat onder je voet. Je ziet het regelmatig op de piste. Mensen die keurig in pizza de piste af skiën maar zodra ze bij de lift zijn en een stukje omhoog moeten lopen de ski’s niet meer onder controle krijgen. Vaak een gevolg van te weinig inzicht in de ski doordat ze alleen maar hebben leren skiën en niet leerden omgaan met de ski’s.

Opbouw

Het is dus beter voor volwassenen en oudere kinderen om de lopende band eerst maar eens links te laten liggen. Zoek een kleine heuvel uit met genoeg ruimte om veilig te glijden. Het is handig om eerst uit te leggen wat de beste manier is om omhoog te lopen, voordat je ze zelf laat klungelen. Door de ski’s zijwaarts ten opzichte van de berg te zetten, knieën richting de berg te drukken en zo trapsgewijs omhoog te lopen. 

Houding

Omhoog lopen op je ski’s lukt als beginner vaak niet als je er met gestrekte benen in gaat. Het vraagt meteen een actieve houding van de cursist. Daarnaast kost het veel meer tijd als bij een lopende band. Vaak heeft de skiër even een rustmoment nodig tussen al dat omhoog lopen. Tijd die jij meteen effectief kunt benutten om de houding op de ski’s uit te leggen of het verschil tussen de berg en dal ski. Doordat de cursist meteen in de juiste positie op de berg staat kun je ook direct begrippen zoals kanten en rutschen benoemen. De cursist zal snel merken wat zijn of haar invloed is op de ski en daarbij behorende bewegingen. Een goede basis voor het latere parallel skiën!

Gevoel cursist

Doordat de cursisten nu continu bezig zijn met hun ski’s en meteen ervaren wat teveel naar het dal bewegen betekent voor je ski’s, krijg je een veel snellere ontwikkeling dan de lopende band cursisten. Al snel zal je merken dat degene die het snelste naar boven lopen, ook degene zijn die hun ski’s het snelste onder controle hebben en dus het beste naar beneden skiën. Controle is hierin een belangrijke factor. ‘Learning by doing’ is een principe wat je meteen toepast. Laat de cursist maar ervaren wat zijn ski’s doen, hierdoor zal hij/zij in een latere fase beter begrijpen hoe de ski tot glijden of stilstand komt.  

Koude tenen

Een niet geheel onbelangrijk onderdeel van het omhoog lopen.. Je krijgt het er warm van! Zeker op koude sneeuwdagen is de lopende band een wachtrij waarin je veel te lang koud staat te worden. Anders dan de gondel of (verwarmde) stoeltjesliften, sta je hier continu in weer en wind stil. Om vervolgens in een minuut weer naar beneden te skiën, zo lang zijn de lopende band afdalingen immers niet. Een warme cursist beleeft in het algemeen meer plezier aan het skiën, dan degene die staan te verkleumen.

Vermoeidheid

Een nadeel van het omhoog lopen op de berg is vermoeidheid. Zeker voor kinderen of de wat zwaardere volwassenen kan dit heel intensief zijn. Het skiën en daarmee de ski les moet natuurlijk wel leuk blijven! Je wil natuurlijk niet dat iedereen na een uurtje helemaal kapot is. Dus als het nodig is, is een pauze op de lopende band echt niet zo verkeerd. 

Bij kinderen kun je van het omhoog lopen ook een spelletje maken. Wie is er het eerste boven is bijvoorbeeld. Bij volwassenen is het slim om het eerder op het waarom te gooien. Als ze begrijpen waarom, is de motivatie ook hoger om jouw aanwijzingen te volgen. 

Conclusie 

Al met al genoeg reden dus om de lopende band voor de kleine kinderen te behouden. Zodra de kids genoeg begrip en voldoende kracht hebben om meerdere keren de berg op te lopen, kun je ook de oudere kinderen de lopende band laten overslaan. Ondanks dat dit de skilessen een stuk intensiever maakt, ontwikkelen de cursisten zich een stuk sneller. Probeer het eens uit en je zult zien.. Jij zit met je cursisten in de gondel omhoog terwijl de rest nog vaststaat op de lopende band!

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren

Het belang van bescherming

Bij je reisverzekering kun je het vaak al aangeven ‘Wintersportdekking’. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Wintersport wordt vaak gezien als een gevaarlijke sport. Het