Heb jij al nagedacht over je verzekering?

Vanaf december ben je een heel seizoen in het buitenland aan het werk. Hoe zit dat met verzekeringen? Ben je standaard verzekerd via je skischool? Moet je zelf een aanvullende ongevallenverzekering afsluiten en zo ja, waar dan? Omdat de overkill aan informatie op het internet vaak meer verwarring brengt dan duidelijkheid schept probeer ik vanuit mijn eigen ervaring uit te leggen hoe het zit.

Voordat mijn skiseizoen in Oostenrijk begon vorig jaar, wist ik dat ik in ieder geval één ding goed geregeld moest hebben: mijn verzekering. Mijn vakanties in het buitenland gingen namelijk bijna altijd gepaard met dokters- of ziekenhuisbezoeken. Alle ingrediënten voor een ziekenhuisbezoek in Oostenrijk (vier maanden lang iedere dag op ski’s) waren aanwezig.

Waar begin je?
Een doorlopende reisverzekering klinkt als een simpel antwoord, maar daar heb je niets aan. Je kunt enkel een beroep doen op je doorlopende reisverzekering als je op vakantie bent (en dus niet werkt) en niet langer dan twee maanden aaneengesloten weg bent.

Let op de kleine lettertjes
Verder zijn er verschillende aanbieders die een werkverzekering aanbieden in het buitenland, maar waar dekking voor risicovolle beroepen niet inbegrepen zit. Hiervoor geldt een toeslag, en daarbij is een helikoptervlucht of banaan vaak ook niet inbegrepen, evenals ongelukken die off-piste gebeuren. Al deze extra toeslagen maken de premie niet bepaald aantrekkelijk. Dus ook dit was voor mij niet echt een optie.

Verzekering via de skischool
Mijn skischool was net zo onduidelijk als alle Nederlandse verzekeringsmaatschappijen bij elkaar. Zij wisten volgens mij ook niet precies hoe het zat. Op aandringen van alle skileraren werd een vergadering gehouden. We konden al onze vragen stellen aan Johann van de Trenkwalder Group. Hij was van een overkoepelend bedrijf dat onder andere onze salarissen uitbetaalde. Het bedrijf zorgde ook voor de verzekeringen en Johann wist precies hoe het allemaal zat.

Hij gaf aan dat we volledig verzekerd waren, tijdens het werk als in onze vrije tijd. Tijdens het skiën, maar ook wanneer we een auto ongeluk zouden krijgen. Daarnaast zou óók de helikoptervlucht, ziekenhuisopname en banaan worden vergoed. Alleen voor ongevallen off-piste had ik een extra verzekering nodig.

Alsof deze woorden mij een vrijbrief gaven voor het maken van ongelukken was het precies een dag later raak. Ik crashte (in mijn vrije tijd) en had mijn verzekering hard nodig, héél hard.

Met een helikoptervlucht en ziekenhuisopname zag ik de kosten –letterlijk – met de minuut stijgen. Ik besloot in Oostenrijk te blijven om te herstellen zodat ik zo snel mogelijk weer aan het werk kon.

Helikoptervlucht
Niet veel later stroomden rekeningen binnen. Omdat ik mijn verzekeringspas nog niet binnen had, kon het ziekenhuis geen gegevens noteren en werden de rekeningen naar mij gestuurd. Maar niemand die mij dat op dat moment kon vertellen natuurlijk. Zelfs het ziekenhuis wist in eerste instantie niet waarom de rekeningen niet direct naar mijn verzekering werden gestuurd.

Zorg er daarom voor dat je je zorgpas van de skischool krijgt vóórdat je begint met werken. Hebben ze de pas nog niet binnen? Zorg dan dat je zwart op wit hebt dat je verzekerd bent.

Kort daarop volgde de grote klapper: vierduizend euro voor de helikoptervlucht van een paar minuten. Mijn skischool stond net als ik voor een raadsel. Hulp kon ik echter niet van ze verwachten, dus was ik op mezelf en mijn gebrekkige Duits aangewezen. Na tientallen telefoontjes met allerlei instanties en zoekacties op mijn inmiddels grote vriend Google kwam ik erachter hoe de vork in de steel zat.

Je basisverzekering (in mijn geval de Tiroler Gebietskrankenkasse) via de skischool dekt alleen medische kosten als doktersbezoeken, ziekenhuisbezoeken en fysiotherapie. Ook wanneer je door ziekte of een ongeluk niet kunt werken, moet je gewoon doorbetaald worden, afhankelijk van het aantal uren dat je op papier staat. Heb je een nul-uren contract? Dan ontvang je niets.

De TGKK dekt dus géén helikoptervluchten. Hiervoor dien je een aanvullende verzekering af te sluiten. Dit kan via ‘freiwillige versicherung’ en kost een paar tientjes. Je bent dan verzekerd voor het hele seizoen, inclusief ongelukken off-piste buiten werktijd.

Moet je van je skischool off-piste les geven terwijl je alleen beschikt over een Anwärter? Dan ben je nooit verzekerd.

Ongeval tijdens het lesgeven
Ik kreeg mijn ongeluk in mijn vrije tijd, maar wanneer je aan het werk bent zit het weer anders. Als je les geeft en vervolgens een ongeluk krijgt en met de helikopter vervoerd moet worden, dan kun je een beroep doen op Land Tirol. De provincie betaalt dan de kosten omdat het gaat om een ‘uitzonderlijke situatie’. De ambulance kan namelijk de berg niet op.

Rekening betalen of niet?
De skischool raadde me aan de rekeningen eerst te betalen, waarop de verzekeringsmaatschappij mij wel zou betalen. Yeah right, alsof ik dan óóit nog mijn geld zou terugzien. Ik besloot niet te betalen en heb bij de helikoptermaatschappij om uitstel van betaling gevraagd toen de termijn bijna verstreken was. Dit was gelukkig geen probleem.

Trenkwalder (en indirect de skischool dus ook) had ons verkeerd geïnformeerd over de verzekering, dus ik zou geen cent betalen. Ik was dan ook bang dat het een welles-nietes verhaal zou worden en het zou eindigen in een rechtszaak.

Gelukkig kwam het niet zo ver en gaf Trenkwalder hun fout toe. Ze moesten ook wel, want er waren dertig getuigen die mijn verhaal konden bevestigen.

Probeer alle afspraken/voorwaarden die je met je skischool maakt zwart op wit te krijgen. Het klinkt allemaal wat overdreven, en misschien is dat het ook wel, maar niets is fijner dan een bevestiging op papier (of per mail). Dan sta je altijd sterk.

Wil je meer informatie over hoe je in jouw situatie verzekerd moet zijn klik dan hier.

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren