Maarten’s persoonlijke ervaring als skileraar!

Mijn naam is Maarten Bos en ik ben deze week gastblogger bij Sneeuwsportleraren.nl. Graag wil ik jullie vertellen over het beste winteravontuur van mijn leven! Ik ben 17 jaar en ik heb afgelopen winter een heel seizoen als skileraar in Zell am See in Oostenrijk gewerkt. Ik heb skiën altijd al geweldig gevonden en toen ik klaar was met de havo heb ik besloten een tussenjaar te nemen. Ik had positieve verhalen gehoord van een vriend die zelf ook skileraar was geweest, en hierdoor werd mijn idee van skileraar worden steeds concreter.

Hoe kan ik nou eigenlijk skileraar worden?

Aangezien ik geen idee had hoe ik skileraar kon worden ging ik op onderzoek uit. Na wat research kwam ik bij een skilerarenopleiding organisatie terecht. Na heel wat geregel hoorde ik dat er een plekje voor mij was in Zell am See. Voor dat ik het wist zat ik in de bus op weg naar Oostenrijk voor mijn Anwärter opleiding.

De opleiding

De Anwärter opleiding was top! Ik sliep tijdens deze 10 dagen al in het skileraren huis waar ik het hele seizoen zou blijven. Hierdoor leerde ik al snel veel collega’s kennen, wat erg leuk en gezellig was! Beginnen aan de opleiding was natuurlijk wel spannend omdat ik niet goed kon inschatten wat het niveau is en hoe ik het zou gaan vinden. Alles viel gelukkig mee en na 10 dagen hard leren en trainen was de Anwärter binnen! Nu kon het echte werk beginnen!

Skiles geven

De eerste paar weken waren best wel wennen. Alles is nieuw. Ik moest Duits praten en ik was natuurlijk opeens een skileraar! Gelukkig voelde het snel vertrouwd en zat ik helemaal op m’n plek. Tijdens mijn eerste week liep ik mee met een wat oudere leraar zodat ik kon kijken hoe hij zijn werk deed. Ook kon ik zo op m’n gemak kennis maken met het daadwerkelijke lesgeven, wat voor mij volledig nieuw was.

Wat ik heel leuk vond was dat er veel skilerarentrainingen werden georganiseerd. Ik was dan ook altijd aanwezig. Hierdoor kreeg ik een goede band met de vaak wat oudere, goede skiërs van de skischool, en werd mijn eigen skiën al snel stukken beter! Dat is tevens een tip voor beginnende sneeuwsportleraren: train veel en laat aan de goede leraren zien dat je erg leergierig en gemotiveerd bent. Hierdoor is de kans dat je goede groepen krijgt ook net iets groter!

Het leven van een skileraar

Het leven van een skileraar is eigenlijk wel te vergelijken met een ‘hippie leven’. Alles is eigenlijk vrij relaxed. De typische dag bestond dan ook maar uit 8 dingen: opstaan, douchen, aankleden, snel ontbijten, de hele dag skiën en lesgeven, gezellig wat drinken na werk (de ene dag iets meer dan de andere…..), naar huis om te eten en naar bed! Ik deed elke dag wat ik leuk vond en ik hoefde me eigenlijk nergens zorgen over te maken!

Vervolgopleiding

Aan het einde van het seizoen had mijn plezier in skiën alleen maar toegenomen. Ik ging nieuwe dingen uitproberen en werd steeds beter! Na wat overleg met een vriend uit de skischool (dubbel Staatlich leraar) besloot ik mij aan te melden voor de Landes 1 opleiding. Een tip voor mensen die een vervolgopleiding willen doen, vraag altijd aan de betere skileraren in de skischool voor tips en vraag ze desnoods of ze een keer samen met je zouden willen skiën. Ze willen je altijd helpen!

Na 10 lange maar leuke dagen was dan ook het Landes 1 diploma binnen! Het was een pittige opleiding, maar je leert ontzettend veel nieuwe dingen! Daarnaast hoor je na je Landes 1 iets meer bij de ‘’club’’ van de meer ervaren skileraren.

Kortom: het was een winter die ik nooit zal vergeten! Veel geleerd, nieuwe vrienden en vooral heel veel lol gemaakt. Ik kan het iedereen aanbevelen!!

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren