Wat doet de flex?

Leuk, zo’n ski onder je voeten, maar weet jij waar alles voor dient? We trekken een ski uit elkaar en bespreken de vormen. We werken de ski af van voren naar achteren, kijken we even wat we tegenkomen. Hightech materialen en opbouw dienen alleen maar een verbetering van vormbehoud en glijvermogen, die bespreken we misschien een andere keer. Vandaag hebben we het, fervente boogschutters, over de flex.

 

Je kent het beeld wel, verkopers in sportwinkels die verschillende ski’s doorbuigen en zeggen dat-ie een ‘lekkere flex’ heeft. De ski wordt raar verdraaid en gezegd wordt dat het een ‘stevige ski’ is. Voor je het weet sta je zelf ook lekker ski’s te pijl-en-bogen. Weet jij wat je eigenlijk aan het testen bent?

Wat is flex?

Stel je voor, de bagage karretjes op Schiphol; een treintje met 6 karretjes en een trekker voorop. Al maakt de goede meneer een bocht, volgen de 6 karretjes precies hetzelfde spoor van de trekker. Gebeurt dit niet, dan heeft hij niet echt controle over zijn treintje en knalt het misschien her en der. Eenzelfde concept hebben we bij het skiën onder onze voeten. Al hebben wij een ski die niet mooi rond buigt, creëert de ski daar weerstand en remt hij af en/of volgt niet.

Primair dient de doorbuiging van de ski ervoor zo goed mogelijk de baan van de schep te volgen, zonder rare knikken in de ski zelf. Dit wil zeggen dat de bocht, die door de scoopline wordt geïnitieerd, met een zo gelijk mogelijke radius wordt gevolgd door de rest van de ski. De belasting wordt in de tussentijd zo gelijk mogelijk verdeeld over de lengte van de ski.

Knikken zijn in deze context bijvoorbeeld een starre binding. Stel je voor, een doodnormale zaag. Je plakt een potlood vast op een vlakke zijkant. Je buigt de zaag. Het potlood breekt. Waarom? Het potlood buigt niet en veroorzaakt een knik in de zaag; de zaag is sterker en breekt het potlood, de buiging is hierna weer mooi rond. Al hebben wij een binding die aan de achterkant niet kan meeveren, hebben we automatisch een knik; daarom braken vroeger aardig wat bindingen.

Deze knikken kunnen ook veroorzaakt worden door slechte overgangen in de flex van een ski. Een ski is meestal dikker onder de binding, dunner naarmate je naar de uiteinden gaat. Waarom? Krachtoverbrenging, je gewicht/kracht/druk wordt verdeeld over de lengte van de ski. Kijk naar een pijl en boog; het handvat, het midden, is dik en de uiteinden zijn dun. Niet gek dus waar de term pijl-en-bogen vandaan komt. Al zijn de overgangen in de ski te abrupt kan het zijn dat op deze punten ook een knik ontstaat.

De flex kan dus veranderen van het midden uit naar de uiteinden. Vaak zijn de uiteinden een stuk ‘zachter in de flex’, wat eigenlijk wil zeggen dat de ski makkelijk van richting verandert. Het nadeel hiervan is dat er veel energie verloren gaat; al ga jij actief naar voren, buigt de ski door (energie weg) en als je doorpusht kan het zijn dat de ski jouw ingezette lijn niet meer kan volgen en zal gaan rutschen, nog meer energie weg. Hardere ski’s buigen minder door, hebben meer push nodig, behouden daarbij ook het vermogen om in de bocht te blijven.

Beginners skiën op een zachtere ski; de richting is makkelijk te beïnvloeden, rutscht eenvoudig, niet nerveus, vergevingsgezind zoals de skibladen altijd mooi zeggen. Een soort van souffleur; je gaat niet lekker, maar hij leidt je de goeie kant op. Diezelfde souffleur is ff weg als jij een wedstrijd ski onder je pantoffels bindt. Knalhard, alle energie die erin gaat komt eruit, tempo is leven, langzaam werkt niet. Goed fout zitten en je krijgt vliegles; zijwaarts, achterwaarts, you name it.

Kortom, pijl-en-boog lekker door in die sportshop. Probeer de kleine verschillen te voelen in de ski. Druk niet alleen op de binding, maar buig ook de schep alleen eens. Al kan je ski’s testen, perfect, neem dit dan mee op de piste en je zult de verschillen allicht ervaren.

Volgende keer gaan we de ski verdraaien, torderen. Yes, torsiestijfheid.

 

(Nieuwe) ski’s kopen en onderhouden

Vraag het gewoon even aan Menno
Ben je op zoek naar een winkel waar jij terecht kan voor het beste advies voor jouw nieuwe ski’s? Hiervoor ben jij aan het juiste adres bij MK Skiservice in Bilthoven. Met het advies van Menno Koelewijn kun jij deze winter volop gaan knallen!

De verzorging van jouw materialen
Heb je dan je nieuwe ski’s gescoord en wil je deze netjes onderhouden? Maak gebruik van de materialen van Vola. Zij bieden zowel kleine kits aan, als gehele sets om jouw ski’s en of snowboard optimaal te verzorgen!

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren