Dalhand in de heup, berghand voor het bovenlichaam

De oefening ‘dalhand in de heup, berghand voor het bovenlichaam’ kan worden toegepast bij zowel beginnende als gevorderde skiërs. De oefening stabiliseert het bovenlichaam, voorkomt rotatie en stimuleert de heupknik.

Oefening: Dalhand in de heup, berghand voor het bovenlichaam
Doel: Voorkomen van rotatie en stimuleren van de heupknik
Niveau: Van beginner tot gevorderd
Piste: Afhankelijk van het niveau van de skiër

Oefening
De oefening wordt geskied zonder stokken. Beide handen worden voor het bovenlichaam gehouden. Met het inzetten van de stuurbeweging beweegt de dalhand zich richting de heup. Met een lichte druk wordt de dalhand in de heup geplaatst. De berghand blijft voor het bovenlichaam. Met het ontlasten van de ski’s komen beide handen weer voor het bovenlichaam. Op die manier kan de oefening worden herhaald.

Door de berghand meer richting het dal te laten wijzen kan de focus worden gelegd op dat het bovenlichaam beter richting het dal gedraaid wordt.

Blizzard advertentie

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren

Het belang van bescherming

Bij je reisverzekering kun je het vaak al aangeven ‘Wintersportdekking’. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Wintersport wordt vaak gezien als een gevaarlijke sport. Het