Skiën op het dalbeen

De oefening ‘skiën op het dalbeen’ is voor alle niveau’s. De oefening is eenvoudig te begrijpen maar kan lastig zijn om uit te voeren.

Oefening: Skiën op het dalbeen
Doel: Ontlasten van de bergski
Niveau: Van beginner tot gevorderd
Piste: Afhankelijk van het niveau van de skiër

Oefening
De skiër skiet op normaal tempo lange tot halflange bochten. Aan het einde van de stuurfase, wat het makkelijkst omschreven kan worden als tussen de bochten in, tilt hij de achterkant van de bergski op. Op die manier wordt de bergski ontlast en de dalski belast. Hierdoor ervaart de skiër het juiste gevoel van het belasten van de dalski.

Tilt de skiër tijdens het optillen van zijn bergski de hele ski op dan bestaat de kans dat de skiër zijn gewicht te ver naar achter heeft. Komt alleen de punt van de ski omhoog dan kan worden vastgesteld dat er sprake is van achterover leunen.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren

Het belang van bescherming

Bij je reisverzekering kun je het vaak al aangeven ‘Wintersportdekking’. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Wintersport wordt vaak gezien als een gevaarlijke sport. Het