Kun je tijdens het lesgeven nog voor je kijken?

Als skileraar ben je mensen aan het leren skiën. Dat betekend dat je een groot deel van je tijd skiet met kinderen en volwassenen die daar nog moeite mee hebben. Langzaam ski je over de piste om er zo voor te zorgen dat je gasten hun techniek verbeteren. Voor een goede basishouding kijk je richting het dal. Ook om te kunnen bepalen waar je heen wilt skiën wil je voor je kijken. Maar kan dat eigelijk nog wel? Kunnen we tijdens de skiles nog voor ons kijken zonder onszelf in gevaar te brengen?

De pisteregels van de internationale ski organisatie, FIS, geven aan dat de skiër of snowboarder die van boven/achteren komt zijn route op zo’n manier moet aanpassen dat hij de overige pistegebruikers voor/onder hem niet hindert of in gevaar brengt. Dat zou beteken dat we tijdens het geven van skiles voor ons kunnen kijken en onze route zo zouden moeten kiezen dat iedereen die we tegen komen geen last van ons heeft.

Maar iedere skileraar weet dat deze manier van skiën alleen in de theorie opgaat. Vaak te snel skiënde wintersporters die een klasje met zesjarige doorkruisen zijn eerder regel dan uitzondering op de piste. En de kans is groot dat je wel eens hebt stilgestaan aan de zijkant van de piste en er iemand tijdens je uitleg rakelings langs je kwam skiën of snowboarden. Stephanie vertelde ons vorig jaar hoe ze tijdens haar les van achter werd aangeskied, met alle gevolgen van dien.

Helaas kunnen we stellen dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om tijdens het skiën richting het dal te kijken. Vooral wanneer je op een langzamer tempo onderweg bent moet je constant de pistegebruikers boven je in de gaten houden om een mogelijk ongeluk te voorkomen. En helaas skiën we als skileraar het overgrote deel van onze tijd op de piste langzamer dan vele andere.

Bewustwording
In het verkeer zijn we ons er van bewust dat asociaal rijgedrag niet mag en kan lijden tot een boete. Doordat we allemaal een rijbewijs hebben gehaald weten we ook wat asociaal gedrag inhoud. En daar zou wel eens een deel van de oplossing kunnen liggen op de skipiste.

Een skibewijs halen om de piste op te mogen is misschien wat vergezocht, maar ook weer niet ondenkbaar. Hoeveel wintersporters zouden vijf van de tien pisteregels kunnen opnoemen? Waarschijnlijk maar weinig. Er zijn niet veel skigebieden waar actief gewerkt wordt aan het informeren over de pisteregels. Het ophangen van grote borden bij de liften en het meegeven van een simpele folder bij de aanschaf van een liftpas zouden een groot verschil kunnen maken. Alleen wanneer mensen zich er van bewust zijn dat ze iets fout doen zullen ze hun gedrag veranderen. En geloof het of niet, maar er zijn mensen die met 70 kilometer per uur een kinderklasje kruizen en zich van geen kwaad bewust zijn.

Pistepolitie
Er komen steeds meer skigebieden bij die werken met pistepolitie. Skigebied medewerkers die op de piste zijn om mensen aan te spreken op onverantwoordelijk gedrag. Maar hoe mooi zou het zijn als alle wintersporters weten wat de pisteregels inhouden? Misschien is de pistepolitie dan niet meer nodig?

Hoe wordt er in jouw skigebied gewerkt aan het bevorderen van de veiligheid op de piste?

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren

Het belang van bescherming

Bij je reisverzekering kun je het vaak al aangeven ‘Wintersportdekking’. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Wintersport wordt vaak gezien als een gevaarlijke sport. Het