Sneeuwsportleraren jaaroverzicht 2016

We staan aan het begin van het winterseizoen 2016/2017 en zijn vannacht knallend het nieuwe jaar in gegaan. We wensen iedereen een sportief en sneeuwrijk 2017 en kijken graag samen terug op het afgelopen jaar.

Januari
Begin vorig jaar kregen we het treurige nieuws binnen dat de 23-jarige skileraar Carson May vermist was. Door de slechte weersomstandigheden moesten de reddingsdiensten hun zoektocht na vijf dagen staken. Uiteindelijk werd het levenloze lichaam van de jonge skileraar ruim veertig dagen later dan toch gevonden.

LEES: 23-JARIGE SKILERAAR VERMIST

Februari
Eind februari komt een skileraar in het Zugpitze skigebied samen met zes leerlingen in een lawine terecht. Twee van de deelnemers en de skileraar zelf worden bedolven. Met dank aan hun lawine-uitrusting weten de overige deelnemers de drie onder de sneeuw vandaan te halen. Een heldendaad die we niet willen overslaan.

LEES: SKILERAAR UIT LAWINE GERED DOOR EIGEN LEERLINGEN

Maart
We stelde jullie voor aan Groupeer Ski waarmee het verliezen van kinderen tijdens de les onmogelijk wordt gemaakt. Dat moet als muziek in de oren klinken voor menig kinderskileraar. Een klein Frans bedrijf heeft het systeem dat skileraar en kind verbindt ontwikkeld en had het op dat moment bij vier skischolen als test uitgerold.

LEES: KINDEREN VERLIEZEN WORDT ONMOGELIJK MET GROUPEER SKI

April
Na een ongeluk op de piste deed de Duitse rechtbank een bijzondere uitspraak waarbij niet de skileraar verantwoordelijk werd gehouden voor zijn beslissingen tijdens zijn les, maar de skischool omdat zij de skileraar gekoppeld hadden aan de gasten. De skischool draaide uiteindelijk op voor de €5.000,- schadevergoeding.

LEES: SKISCHOOL DRAAIT OP VOOR VERKEERDE BESLISSING SKILERAAR

Mei
Japan wil meer buitenlandse wintersporters naar het land halen en versoepelt hiervoor ook de visumaanvraag voor buitenlandse skileraren. Goed nieuws dus!

LEES: JAPAN WIL VISUMAANVRAAG VOOR BUITENLANDSE SKILERAREN VERSOEPELEN

Juni
De Brexit was groot nieuws en een verrassing voor velen. De Britse sneeuwsportleraren waren in grote meerderheid tegen het uittreden. De gevolgen die de Brexit voor hen heeft en voor de Europese skischolen omschreven we in een artikel.

LEES: DE GEVOLGEN VAN DE BREXIT VOOR SKI- EN SNOWBOARDLERAREN

Juli
De Europese Commissie kondigde een klacht aan bij het Europese Hof tegen Oostenrijk met betrekking tot de beperkingen voor buitenlandse skileraren.

LEES: OOSTENRIJK AANGEKLAAGD WEGENS DISCRIMINEREN BUITENLANDSE SKILERAREN

Augustus
Naar aanleiding van de aangekondigde aanklacht tegen Oostenrijk door de Europese Commissie in juli komt het land met een voorstel. Buitenlandse skischolen die niet in Tirol gevestigd zijn zouden nu ook gasten mogen aannemen in de skidorpen zelf. Wel moeten ze hiervoor aan bepaalde voorwaarden voldoen.

LEES: TIROL KOMT MET VOORSTEL VOOR BUITENLANDSE SKISCHOLEN

September
De eerste editie van het ‘I Love Snowsports’ festival vind plaats op het stand van ‘s-Gravenzande. Het festival is bedoel om sneeuwsportleraren bij elkaar te brengen en ervaringen en kennis uit te wisselen.

LEES: ZOMERS FESTIVAL VOOR SNEEUWSPORTLERAREN

Oktober
Op verzoek van de Europese Unie wordt in oktober de Oostenrijkse skischolenwetgeving aangepast. Hierdoor mogen buitenlandse skischolen nu hun lessen aanbieden onder dezelfde voorwaarden als de lokale skischolen.

LEES: TIROL PAST SKISCHOLEN WETGEVING AAN

November
Nadat de Britse skileraar Simon Butler begin 2014 werd gearresteerd op de Franse skipiste kwam hij terecht in een langdurende rechtszaak. Hij werd schuldig bevonden aan het lesgeven in Frankrijk zonder het hebben van de juiste kwalificaties en het te werk stellen van leraren die daar niet bevoegd toe waren. Eind november kon de zaak dan eindelijk gesloten worden.

LEES: SKILERAAR WINT LANGSLEPENDE RECHTZAAK IN FRANKRIJK

December
In St. Anton plaats de eigenaar van de skischool en tevens directeur van de Oostenrijkse skischolen vereniging een meters hoog en lang bord vlak voor het skischoolbureau van de concurrent. Deze actie doet vlak voor kerst iedereen verstelt staan.

LEES: SKISCHULE ARLBERG PLAATST REUSACHTIG BORD VOOR DEUR CONCURRENTIE

We wachten vol verwachting af wat 2017 ons gaat brengen. Wat dat ook mogen zijn, wij houden je ook komend jaar weer op de hoogte van het laatste nieuws en de nieuwste ontwikkelingen in de sneeuwsportlerarenbranche.